Logo Agencja Handlowo-Usługowa Agat
Serwis ogumienia
Naprawa zawieszeń
Wymiana filtrów i oleju
Sprzedaż sprężyn gazowych

Klasyfikacja olejów silnikowych

Przejdź do:

ACEA

ACEA - jest to klasyfikacja jakościowa opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (European Automobile Manufacturers' Association).

Według tej klasyfikacji występują cztery grupy olejów, a te z kolei dzielą się na poszczególne poziomy:

  • A - oleje do silników benzynowych
    • A1 - oleje paliwooszczędne, najniższej jakości
    • A2 - oleje średniej jakości
    • A3 - oleje najwyższej jakości
    • A5 - oleje paliwooszczędne, najwyższej jakości
  • B - oleje do samochodów osobowych i lekkich ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym
    • B1 - oleje paliwooszczędne, najniższej jakości
    • B2 - oleje średniej jakości
    • B3 - oleje najwyższej jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim
    • B4 - oleje najwyższej jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim, jak również tam, gdzie wymagane są oleje klasy B3
    • B5 - oleje paliwooszczędne, najwyższej jakości
  • C - oleje "low SAPS" do samochodów osobowych
  • E - oleje do samochodów ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym.

API

API - jest to klasyfikacja jakościowa olejów opracowana przez Amerykański Instytut Naftowy, która dzieli oleje silnikowe według poniższego schematu:

  • S (Service) - silniki benzynowe
    • SA - w zasadzie nie produkowane
    • SB - olej przeznaczony do lekkich warunków pracy, średnich warunków, niedużych obciążeń silnika
    • SC - olej przeznaczony do silników amerykańskich produkowanych w latach 1964/1967
    • SD - olej przeznaczony do ciężkich warunków pracy, dużych obciążeń, stosowany w silnikach z lat 1968/1970
    • SE - olej przeznaczony do trudniejszych warunków pracy, dużych obciążeń, stosowany w silnikach z lat 1971/1979
    • SF - olej przeznaczony do trudniejszych warunków pracy, stosowany w silnikach z lat 1980/1988
    • SG - olej stosowany w silnikach od roku 1989
    • SH - olej przeznaczony do silników o zapłonie iskrowym, o podwyższonych wymogach odpornościowych na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. Specyfikacja SH została wprowadzona w roku 1993.
    • SJ - olej przeznaczony do silników o zapłonie iskrowym, wymogi podobne jak SH oraz lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepiej pracuje z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. Specyfikacja wprowadzona w roku 1996.
    • SL - olej przeznaczony do obecnych nowoczesnych silników. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2001.
    • SM - olej przeznaczony do benzynowych silników samochodów osobowych. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2004.
    • SN - olej przeznaczony do benzynowych silników samochodów osobowych. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2004.
  • C (Commercial) - silniki o zapłonie samoczynnym
    • CA - olej przeznaczony do lekkich warunków pracy, małych obciążeń silnika
    • CB - olej przeznaczony do łagodnych i umiarkowanych warunków pracy silnika, do silników produkowanych w latach 1949/1954
    • CC - olej przeznaczony do średnich i ciężkich warunków pracy, do silników z roku 1961
    • CD - olej przeznaczony do silników z doładowaniem o dużej mocy pracujących w ciężkich warunkach
    • CD-II - olej przeznaczony do silników wymagających klasy CD z dodatkowym uwzględnieniem specyfikacji silników dwusuwowych
    • CE - olej przeznaczony do silników z turbodoładowaniem, wolnoobrotowych, do ciężkich warunków pracy
    • CF - olej przeznaczony do silników produkowanych od roku 1990 o zapłonie samoczynnym, wolnossących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem.
    • CF-2 - olej przeznaczony do mocno obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Jest następcą olejów klasy CDII.
    • CF-4 - olej przeznaczony do szybkoobrotowych czterosuwowych wysokoprężnych silników. Jest następcą olejów klasy CE.
    • CG-4 - olej ten spełnia warunki oleju klasy CF-4 ale uwzględnia również najnowsze konstrukcje silników, energooszczędnych i ekologicznych. Specyfikacja została opracowana w latach 1996/1997
    • CH-4 - specyfikacja tego oleju została wprowadzona w roku 2001. Stosunkowo rzadko używany.
    • CI-4 - specyfikacja wprowadzona w roku 2002. Jest to olej najwyższej jakości przeznaczony dla najnowszych, wysokoprężnych, czterosuwowych wysokoobrotowych silników Diesla. Olej stosowany w samochodach, które zostały wyposażone w nowe systemy oczyszczania spalin.
    • CJ-4 - specyfikacja wprowadzona w roku 2006 dla wysokoprężnych czterosuwowych wysokoobrotowych silników Diesla, w celu spełnienia standardów emisji spalin w warunkach drogowych z 2007 roku. Oleje tej klasy wpływają na podniesienie trwałości układu kontroli emisji spalin, gdzie stosuje się filtry cząstek stałych oraz inne systemy oczyszczania.

SAE

SAE - jest to klasyfikacja określająca lepkość olejów silnikowych opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodów (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja ta określa lepkość oleju w niskich oraz w wysokich temperaturach otoczenia. W powszechnym użytku stosowane są oleje wielosezonowe, które gwarantują odpowiednią lepkość oleju w zimowych i letnich warunkach. Oleje takie (wielosezonowe) opisuje się na etykietach np. "5W-30", gdzie cyfra przed literą "W" (z ang. Winter - Zima) oznacza płynność oleju w niskiej temperaturze, natomiast cyfra za znakiem "-" określa lepkość w wysokiej temperaturze (przy jakiej olej nie traci swoich właściwości smarnych).
Poniższa tabela przedstawia wymagania stawiane olejom według SAE J300:

Klasa SAEWłaściwości oleju
w niskich temperaturach
Właściwości oleju
w wysokich temperaturach
Maksymalna lepkość
CCS [mPas]
Temperatura pomiaru
[oC]
Najniższa temperatura
pompowalności
[oC]
Lepkość
w 100oC [mm2/s]
Lepkość HTHS
150oC [mPas]
MinimalnaMaksymalnaMinimalna
0W6200-35-403.8--
5W6600-30-353.8--
10W7000-25-304.1--
15W7000-20-255.6--
20W9500-15-205.6--
25W13000-10-159.3--
20---5.69.32.6
30---9.312.52.9
40---12.516.32.9; 3.7
50---16.321.99.7
60---21.926.13.7

Według tej klasyfikacji najlepszym wyborem w naszych warunkach klimatycznych są oleje o poniższych klasach lepkości:

  • syntetyczne 5W-30, 5W-40
  • półsyntetyczne 10W-40
  • mineralne 15W-40

strzałka do góry