Klasyfikacja olejów silnikowych
Przejdź do:
ACEA
ACEA - jest to klasyfikacja jakościowa opracowana przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (European Automobile Manufacturers' Association).
Według tej klasyfikacji występują cztery grupy olejów, a te z kolei dzielą się na poszczególne poziomy:
- A - oleje do silników benzynowych
- A1 - oleje paliwooszczędne, najniższej jakości
- A2 - oleje średniej jakości
- A3 - oleje najwyższej jakości
- A5 - oleje paliwooszczędne, najwyższej jakości
- B - oleje do samochodów osobowych i lekkich ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym
- B1 - oleje paliwooszczędne, najniższej jakości
- B2 - oleje średniej jakości
- B3 - oleje najwyższej jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim
- B4 - oleje najwyższej jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim, jak również tam, gdzie wymagane są oleje klasy B3
- B5 - oleje paliwooszczędne, najwyższej jakości
- C - oleje "low SAPS" do samochodów osobowych
- E - oleje do samochodów ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym.
API
API - jest to klasyfikacja jakościowa olejów opracowana przez Amerykański Instytut Naftowy, która dzieli oleje silnikowe według poniższego schematu:
- S (Service) - silniki benzynowe
- SA - w zasadzie nie produkowane
- SB - olej przeznaczony do lekkich warunków pracy, średnich warunków, niedużych obciążeń silnika
- SC - olej przeznaczony do silników amerykańskich produkowanych w latach 1964/1967
- SD - olej przeznaczony do ciężkich warunków pracy, dużych obciążeń, stosowany w silnikach z lat 1968/1970
- SE - olej przeznaczony do trudniejszych warunków pracy, dużych obciążeń, stosowany w silnikach z lat 1971/1979
- SF - olej przeznaczony do trudniejszych warunków pracy, stosowany w silnikach z lat 1980/1988
- SG - olej stosowany w silnikach od roku 1989
- SH - olej przeznaczony do silników o zapłonie iskrowym, o podwyższonych wymogach odpornościowych na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji. Specyfikacja SH została wprowadzona w roku 1993.
- SJ - olej przeznaczony do silników o zapłonie iskrowym, wymogi podobne jak SH oraz lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepiej pracuje z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa. Specyfikacja wprowadzona w roku 1996.
- SL - olej przeznaczony do obecnych nowoczesnych silników. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2001.
- SM - olej przeznaczony do benzynowych silników samochodów osobowych. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2004.
- SN - olej przeznaczony do benzynowych silników samochodów osobowych. Specyfikacja została wprowadzona w roku 2004.
- C (Commercial) - silniki o zapłonie samoczynnym
- CA - olej przeznaczony do lekkich warunków pracy, małych obciążeń silnika
- CB - olej przeznaczony do łagodnych i umiarkowanych warunków pracy silnika, do silników produkowanych w latach 1949/1954
- CC - olej przeznaczony do średnich i ciężkich warunków pracy, do silników z roku 1961
- CD - olej przeznaczony do silników z doładowaniem o dużej mocy pracujących w ciężkich warunkach
- CD-II - olej przeznaczony do silników wymagających klasy CD z dodatkowym uwzględnieniem specyfikacji silników dwusuwowych
- CE - olej przeznaczony do silników z turbodoładowaniem, wolnoobrotowych, do ciężkich warunków pracy
- CF - olej przeznaczony do silników produkowanych od roku 1990 o zapłonie samoczynnym, wolnossących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem.
- CF-2 - olej przeznaczony do mocno obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Jest następcą olejów klasy CDII.
- CF-4 - olej przeznaczony do szybkoobrotowych czterosuwowych wysokoprężnych silników. Jest następcą olejów klasy CE.
- CG-4 - olej ten spełnia warunki oleju klasy CF-4 ale uwzględnia również najnowsze konstrukcje silników, energooszczędnych i ekologicznych. Specyfikacja została opracowana w latach 1996/1997
- CH-4 - specyfikacja tego oleju została wprowadzona w roku 2001. Stosunkowo rzadko używany.
- CI-4 - specyfikacja wprowadzona w roku 2002. Jest to olej najwyższej jakości przeznaczony dla najnowszych, wysokoprężnych, czterosuwowych wysokoobrotowych silników Diesla. Olej stosowany w samochodach, które zostały wyposażone w nowe systemy oczyszczania spalin.
- CJ-4 - specyfikacja wprowadzona w roku 2006 dla wysokoprężnych czterosuwowych wysokoobrotowych silników Diesla, w celu spełnienia standardów emisji spalin w warunkach drogowych z 2007 roku. Oleje tej klasy wpływają na podniesienie trwałości układu kontroli emisji spalin, gdzie stosuje się filtry cząstek stałych oraz inne systemy oczyszczania.
SAE
SAE - jest to klasyfikacja określająca lepkość olejów silnikowych opracowana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodów (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja ta określa lepkość oleju w niskich oraz w wysokich temperaturach otoczenia. W powszechnym użytku stosowane są oleje wielosezonowe, które gwarantują odpowiednią lepkość oleju w zimowych i letnich warunkach. Oleje takie (wielosezonowe) opisuje się na etykietach np. "5W-30", gdzie cyfra przed literą "W" (z ang. Winter - Zima) oznacza płynność oleju w niskiej temperaturze, natomiast cyfra za znakiem "-" określa lepkość w wysokiej temperaturze (przy jakiej olej nie traci swoich właściwości smarnych).
Poniższa tabela przedstawia wymagania stawiane olejom według SAE J300:
Klasa SAE | Właściwości oleju w niskich temperaturach | Właściwości oleju w wysokich temperaturach |
Maksymalna lepkość CCS [mPas] | Temperatura pomiaru [oC] | Najniższa temperatura pompowalności [oC] | Lepkość w 100oC [mm2/s] | Lepkość HTHS 150oC [mPas] |
Minimalna | Maksymalna | Minimalna |
0W | 6200 | -35 | -40 | 3.8 | - | - |
5W | 6600 | -30 | -35 | 3.8 | - | - |
10W | 7000 | -25 | -30 | 4.1 | - | - |
15W | 7000 | -20 | -25 | 5.6 | - | - |
20W | 9500 | -15 | -20 | 5.6 | - | - |
25W | 13000 | -10 | -15 | 9.3 | - | - |
20 | - | - | - | 5.6 | 9.3 | 2.6 |
30 | - | - | - | 9.3 | 12.5 | 2.9 |
40 | - | - | - | 12.5 | 16.3 | 2.9; 3.7 |
50 | - | - | - | 16.3 | 21.9 | 9.7 |
60 | - | - | - | 21.9 | 26.1 | 3.7 |
Według tej klasyfikacji najlepszym wyborem w naszych warunkach klimatycznych są oleje o poniższych klasach lepkości:
- syntetyczne 5W-30, 5W-40
- półsyntetyczne 10W-40
- mineralne 15W-40