Wszystkie felgi posiadają charakterystyczne parametry takie, jak: rozstaw śrub, rozmiar, ET (offset) oraz średnicę otworu centralnego.
Podstawowe parametry można znaleźć na feldze w postaci: 7.5Jx16H2 ET35.
Przy doborze felg należy również zwrócić uwagę na rozmiar otworu centralnego. W przypadku, gdy średnica kołnierza piasty będzie zbyt duża w stosunku do średnicy otworu centralnego obręczy montaż jest niemożliwy. Natomiast w przypadku, gdy kołnierz piasty jest mniejszy niż otwór centralny felgi, istnieje możliwość zastosowania pierścieni centrujących, które umożliwiają redukcję takich różnic.
Przy wyborze felg bardzo ważną rzeczą jest to, aby sprawdzić również rozstaw śrub felgi. Ten parametr jest przeważnie zapisywany w innym miejscu jak wymiar felgi. Zapisuję się to w postaci "ilość otworów mocujących" x "średnica okręgu przechodzącego przez środki otworów" np. 5x100. Na rysunku poniżej przedstawiono sposób prawidłowego pomiaru rozstawu: oraz prawidłowa kolejność dokręcania śrub (nakrętek)
Symbol "J" określa profil kołnierza felgi. W zastosowaniu istnieje kilka rodzajów profilu, których zastosowanie przedstawia poniższa tabela:
Oznaczenie | Zastosowanie |
---|---|
A | rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe |
B | samochody osobowe (starsze felgi do 6 cali szerokości) Zabrania się montażu opon o profilu kołnierza J na felgach o profilu kołnierza B |
D | rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe |
E | półciężarówki, ciężarówki, traktory rolnicze (przednie koła) z felgami "semi-drop" |
F | półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe na felgach "semi-drop" |
G | półciężarówki, ciężarówki na felgach "semi-drop" |
H | półciężarówki, ciężarówki na felgach "semi-drop" |
J | samochody osobowe |
JJ | samochody terenowe |
K | do starszych samochodów osobowych |
P | do starszych samochodów osobowych |
S | pojazdy użytkowe (dostawcze) z felgami „flatbase” |
T | pojazdy użytkowe (dostawcze) z felgami „flatbase” |
V | pojazdy użytkowe (dostawcze) z felgami „flatbase” |
W | traktory rolnicze (przeważnie tylna oś) |
Symbol "H2" określa profil przekroju felgi. Aby zapewnić sztywność feldze, producenci stosują tak zwane "garby" ściśle określone przez normy określające kształty felg. Tak samo jak w przypadku profilu płaszczyzny kołnierza, tak i tutaj występuje kilka wzorów wykonania:
Oznaczenie profilu przekroju | Nazwa | Opis |
---|---|---|
H | Hump | Garb po wewnętrznej stronie felgi |
H2 | Double Hump | Garb po obu stronach felgi |
FH | Flat Hump | Garb płaski po wewnętrznej stronie felgi |
FH2 | Double Flat Hump | Garb płaski po obu stronach felgi |
CH | Combination Hump | Dwa różne typu garbów |
EH2 | Extended Hump | Rozszerzony garb - stosowany przy niektórych oponach typu run flat |
EH2+ | Extended Hump + | Rozszerzony garb - stosowany przy niektórych oponach typu run flat |
Felgi typu "Flatbase", "Drop-centre", "Semi-drop", "15° Drop Centre", "Divided" nie są stosowane w samochodach osobowych, można je natomiast spotkać w ciężarówkach, maszynach rolniczych i półciężarówkach.
Aby dopasować opnę do felgi prosimy skorzystać z wyszukiwarki w dziale narzędzia.