Technologia Run Flat pozwala kierowcy na bezpieczne kontynuowanie jazdy w przypadku nawet po gwałtownej utracie ciśnienia w oponie.
Aby zapewnić bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych, należy przestrzegać zaleceń producenta opon lub samochodu dotyczących eksploatacji opon typu Run Flat.
Każda uszkodzona opona typu run flat, na której kontynuowana była jazda bez powietrza powinna zostać niezwłocznie wymieniona. Nie wolno takiej opony naprawiać! Związane jest to z niemożliwością ustalenia dokładnego czasu oraz okoliczności w jakich oponach była użytkowana.
Gdy doszło do przebicia opony typu run flat i utraty ciśnienia maksymalny dystans oraz maksymalną prędkość z jaką można przebyć ten dystans określa producent opony. Dopompowanie przebitej opony w żaden sposób nie powoduje zwiększenia tego dystansu oraz prędkości z jaką można bezpiecznie się poruszać.
Także w żaden sposób nie wydłuża dystansu jazda wolniejsza niż prędkość maksymalna zalecana przez producentów.
Firma Bridgestone technologię tę wprowadziła na rynku w 1987 roku. Charakteryzuje się zwiększoną sztywnością ściany bocznej oraz stopki opony.
Firma Bridgestone zaleca stosowanie obręczy kół typu EH2 do swoich opon Run Flat, ale dopuszcza możliwość montażu także na standardowych obręczach ale wyłącznie oryginalnych.
Mając na uwadze bezpieczeństwo swoich klientów firma Bridgestone nie rekomenduje naprawy opon typu run flat, jednak na życzenie klienta dopuszcza się awaryjne naprawienie, ale oponę taką należy jak najszybciej wymienić.
Samochód z oponami Run Flat Bridgestone powinien być wyposażony w system TPMS (Tire Pressure Monitoring System - system monitorujący ciśnienie w oponach).
Maksymalny dystans jaki można pokonać na obniżonym ciśnieniu wynosi 80 km przy maksymalnej prędkości 80 km/h.
Opony Bridgestone w technologii Run Flat Tyre oznaczone są symbolem RFT na ścianie bocznej opony.
SSR oznacza oponę samonośną typu run-flat. Technologia tego typu opony opiera się na wzmocnionych , samonośnych ściankach bocznych.
Opony Continental typu SSR nadają się do montażu na standardowych obręczach kół pod warunkiem, że pojazd wyposażony jest w system monitorowania ciśnienia w oponach.
Firma Continental nie zaleca napraw opon typu run flat.
Zasięg maksymalny takiej opony to 80 km z prędkością 80 km/h.
Opony typu DSST firma Dunlop wprowadziła na rynek w 1989 roku.
Firma oparła swoją technologię na wzmocnionej konstrukcji ścianki bocznej.
Opony Dunlop DSST nadają się do montażu na standardowych felgach o ile pojazd wyposażony jest w system monitorowania ciśnienia w oponach (zalecany Dunlop Warnair).
Samochód wyposażony w opony DSST może poruszać się z maksymalną prędkością do 80 km/h na dystansie do 80 km.
Technologię EMT firma Goodyear wprowadziła na rynek w 1992 roku. W przypadku utraty ciśnienia w oponie, ciężar pojazdu przenoszony jest na wzmocnione ścianki boczne opony.
Montaż opon EMT zalecany jest wyłącznie w samochodach, których producent zaakceptował takie rozwiązanie seryjnie lub opcjonalnie.
Naprawa opon EMT jest dopuszczalna na ogólnych zasadach wyłącznie w strefie bieżnika opony.
Opony z serii EMT umożliwiają kontynuowanie jazdy na zaniżonym ciśnieniu do 80 km z prędkością maksymalną 80 km/h (wyjątek stanowią opony o wydłużonym zasięgu przeznaczone do Chevroleta Corvette).
Firma Hankook opony typu HRFS wprowadziła w roku 2004.
Podstawą technologii opon z serii HRFS są usztywnione wkładki w bokach opon. Dostępność opon z systemem HRFS jest ograniczona i sprowadza się jedynie do najdroższych samochodów luksusowych, sportowych i SUV.
Zasięg opon HRFS wynosi 80 km z prędkością 80 km/h.
Firma Kumho opony z serii XRP wprowadziła w kwietniu 2006 roku i jak większość producentów wykorzystuje wzmocnione ścianki boczne opony. Natomiast specjalna konstrukcja stopki ma na celu zabezpieczenie opony przed ewentualnym ześlizgnięciem się jej z felgi.
Opony typu XRP można zastosować w każdym samochodzie osobowym, w którym można zamontować na obręczach kół czujniki ciśnienia powietrza oraz temperatury.
Zasięg maksymalny opony XRP z obniżonym ciśnieniem wynosi 80 km z prędkością maksymalną 80 km/h.
Firma Michelin technologię ZP wykorzystuje od 1995 roku.
Do przeniesienia ciężaru samochodu w przypadku utraty ciśnienia wykorzystywana jest wzmocniona ścianka boczna.
Opony Michelin z serii ZP mogą być stosowane jedynie w samochodach, które zostały zaprojektowane do tego typu opon oraz wyposażone w obręcze kół specjalnie dedykowane dla ZP.
Producent opon Michelin nie zaleca kontynuowania jazdy w przypadku uszkodzenia więcej niż jednej opony. Opon ZP w przypadku jazdy bez powietrza firma Michelin nie dopuszcza do naprawy.
Maksymalny dystans jaki można pokonać na zaniżonym ciśnieniu wynosi 80 km z prędkością 80 km/h. W przypadku opon oznaczonych dodatkowo "SR" zasięg ten wydłuża się do 112 km.
System SSRF został wprowadzony w roku 1986 i rozwijany wspólnie z firmą Goodyear.
Technologia opiera się na wzmocnionych ściankach bocznych opony.
Firma zaleca montaż opon z serii SSRF na obręczach kół typu EH2, ale również dopuszcza możliwość montażu na felgach standardowych, pod warunkiem że samochód wyposażony jest w system monitorujący ciśnienie w oponach.
Opona Pirelli SSRF, która została przebita powinna zostać niezwłocznie wymieniona na nową.
Maksymalny dystans jaki pozwala przebyć na zaniżonym ciśnieniu wynosi 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h.
Technologia opon TRF oparta jest na wkładkach w bokach opon, które przenoszą ciężar samochodu w przypadku utraty ciśnienia. Natomiast specjalna konstrukcja stopki zabezpiecza ją przed ześlizgnięciem się z obręczy. Natomiast w bokach opony zastosowano dodatkową warstwę kordu podnoszącą odporność na wysoką temperaturę.
Zastosowanie w samochodzie opon TRF ,wymaga bezwzględnie zastosowania systemu monitorującego ciśnienie w oponie.
Zasięg maksymalny na zaniżonym ciśnieniu wynosi 80 km, natomiast prędkość maksymalna to 88 km/h.
W porównaniu do innych producentów firma Yokohama zastosowała technologię ZPS niedawno bo w roku 2009.
Technologia tej firmy wykorzystuje do przenoszenia obciążeń usztywnione ścianki boczne, które zostały wykonane z kompozytu ograniczającego wzrost temperatury.
Pomiędzy usztywnieniem a stopką opony w celu zwiększenia komfortu podczas normalnej jazdy oraz zapewnienia poprawnego osadzenia opony na obręczy w trakcie jazdy na zaniżonym ciśnieniu, zastosowano specjalny wypełniacz. Przed zsunięciem się stopki z obręczy zabezpiecza sześciokątny w przekroju kształt drutówki.
Firma Yokohama zaleca wraz oponami z serii ZPS stosowanie czujników ciśnień "G Sensor" Vehicle Behaviour Detection System.
Dystans jaki można pokonać na zaniżonym ciśnieniu wynosi 80 km z maksymalną prędkością 80 km/h.
Na rynku od 1999 roku.
Jest to system umożliwiający kontynuowanie jazdy bez ciśnienia. W skład tego systemu wchodzą opony o wzmocnionych ściankach bocznych, obręcze kół typ EH2 oraz systemu monitorującego ciśnienie powietrza w oponach.
Zasięg maksymalny do 150 km z prędkością do 80 km/h.