Logo Agencja Handlowo-Usługowa Agat
Serwis ogumienia
Naprawa zawieszeń
Wymiana filtrów i oleju
Sprzedaż sprężyn gazowych

Etykieta na opony UE

Etykieta UE BB 69dbOd 1 listopada 2012 roku zgodnie z wymogami Rozporządzenia WE 1222/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady, wszystkie opony do samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych i pojazdów ciężarowych, wyprodukowanych po 30 czerwca 2012 r. i udostępniane na rynkach całej Unii Europejskiej powinny być oznakowane oficjalną etykietą lub dostarczone wraz z etykietą, którą sprzedawca jest zobowiązany wyeksponować w swoim punkcie sprzedaży.
Etykieta tak zawiera informację dotyczącą trzech ważnych parametrów będących podstawą oceny charakterystyki opony:

Klasa efektywności paliwowej
Efektywność paliwowa
7 klas od G (największe zużycie) do A (najmniejsze zużycie). Jednym z parametrów wpływającym na zużycie paliwa jest opór toczenia opony. Z tego wynika, że niższy opór toczenia oznacza mniej paliwa, które jest potrzebne do utrzymania samochodu w ruchu a co za tym idzie niższą emisję dwutlenku węgla. Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy oponami w klasie A i G może dochodzić nawet do 7.5%. Dla większości samochodów osobowych może to być ok. 0.65 l na 100 km.
Klasa przyczepności na mokrej powierzchni
Przyczepność na mokrej nawierzchni
7 klas od G (najgorsza przyczepność na mokrej nawierzchni) do A (najlepsza przyczepność na mokrej nawierzchni) Efektywność hamowania na mokrej nawierzchni jest bardzo ważnym parametrem opony, która wpływa na bezpieczeństwo. W zależności od pojazdu i warunków jazdy droga hamowania może znacząco się różnić. Różnica w drodze hamowania pomiędzy oponami klasy A i G może może dochodzić nawet do 30%. Na przykład dla samochodu osobowego poruszającego się z prędkością 80 km/h różnica taka oznacza 18 m w przypadku hamowania do całkowitego zatrzymania pojazdu na mokrej nawierzchni.
Zewnętrzny hałas toczenia
Hałas zewnętrzny
3 klasy, od 1 (najcichsza) do 3 (najgłośniejsza). Zewnętrzny hałas toczenia opony mierzony jest w decybelach (dB) i porównuje się go z nowymi unijnymi poziomami zewnętrznymi hałasu toczenia, które mają zostać wprowadzone w 2016r. Zewnętrzny hałas powodowany przez opony nie jest związany z hałasem we wnętrzu pojazdu.
  • 1 czarna fala dźwiękowa = poziom 3 dB poniżej przyszłego limitu unijnego
  • 2 czarne znaki fali dźwiękowej = poziom zgodny z przyszłym limitem unijnym
  • 3 czarne znaki fali dźwiękowej = poziom zgodny z obecnym limitem unijnym

strzałka do góry